Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczeń

Wymagamy:

  •  Pisemnego wniosku, który winien zawierać: dane wnioskodawcy tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz ewentualnie numer telefonu kontaktowego, imię i nazwisko osoby, której dotyczy akt (w przypadku zamawiania odpisu aktu urodzenia - nazwisko rodowe), datę zdarzenia, które akt potwierdza oraz miejsce zdarzenia (nazwę miejscowości). We wniosku należy również wskazać cel wydania dokumentu.
  •  Osoba składająca wniosek osobiście w siedzibie USC winna wylegitymować się dokumentem tożsamości tj. dowodem osobistym lub paszportem.

Termin i sposób załatwienia:

  • Zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby - wydaje się niezwłocznie, a w przypadkach wymagających prowadzenia postępowania wyjaśniającego – do 10 dni roboczych
  • Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego z ksiąg przechowywanych w tutejszym urzędzie następuje niezwłocznie,
  • Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego sporządzonego w innych USC a przeniesionego już rejestru stanu cywilnego - wydaje się niezwłocznie
  • Odpisy aktów stanu cywilnego wymagające uprzedniego zamówienia w innym USC – wydaje się w terminie do 10 dni roboczych.
  • Odpis aktu stanu cywilnego może być wydany: osobie, której dotyczy, jej wstępnym (rodzice, dziadkowie), zstępnym (dzieci, wnuki), rodzeństwu, małżonkowi lub osobie, która wykaże interes prawny oraz uprawnionym instytucjom.

Zapłacisz:

  •  opłata skarbowa za wydanie odpisu skróconego - 22 zł
  • opłata skarbowa za wydanie wielojęzycznego odpisu skróconego - 22 zł
  • opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego - 33 zł
  • opłata skarbowa za zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby –    24 zł
  • opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, chyba że istnieje podstawa do zwolnienia dokumentu
     z opłaty skarbowej tj. jeśli pełnomocnictwa udzielono małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu – 17zł
  • nie podlegają opłacie skarbowej odpisy wydane między innymi  w sprawach alimentacyjnych, ubezpieczenia społecznego, zatrudnienia, szkolnictwa.

Opłatę można wnieść na miejscu w kasie Urzędu Miejskiego

Pokwitowanie wpłaty wnioskodawca dołącza do podania.

lub przelewem na konto Gminy Jawor:
 ul. Rynek 1, 59-400 Jawor

BNP Paribas Bank Polska S.A. nr   56 8647 0007 0018 4029 2000 0007

               podając w tytule przelewu: rodzaj dokumentu, za który została uiszczona opłata skarbowa i kogo ten dokument dotyczy (np. odpis skrócony aktu urodzenia Andrzej Kowalski) 

            Opłatę skarbową dokonaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto:

Gmina Jawor

kod SWIFT (BIC): PPABPLPK

IBAN: PL 27 1600 1462 1016 7777 4000 0009

Tryb odwoławczy:

  •  W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego, stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Jaworze w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

Warto wiedzieć:

  •  Wykazanie Interesu prawnego następuje przez potwierdzenie, że żądanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, co należy udokumentować np. wezwaniem sądu lub organu administracji do przedłożenia tego dokumentu lub okazaniem potwierdzonego przez sąd pozwu sądowego względnie zawiadomienia organu administracyjnego o toczącym się postępowaniu.
  • Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, zaświadczenia, można złożyć w dowolnym urzędzie stanu cywilnego bez względu na miejsce sporządzenia i przechowywania aktu.
  • Wnioski w niniejszej sprawie przyjmowane są:

  - osobiście w USC;

  - listownie przez operatora pocztowego,

  - za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie e-PUAP (adres elektronicznej skrzynki podawczej znajduje się na stronie głównej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Jaworze).

  • Odpis aktu stanu cywilnego dotyczący wskazanej osoby może zostać wydany na wniosek, w formie dokumentu elektronicznego za pomocą platformy e-PUAP, jednak warunkiem odbioru takiego dokumentu jest posiadanie oprogramowania odczytującego dokumenty opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

UWAGA! Posiadanie jedynie profilu zaufanego na platformie e-PUAP nie jest wystarczające do otwarcia przesłanego dokumentu.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz.2224 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r., poz.1044 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz.2096 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r., poz. 262 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 27 czerwca 2016 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2016 r., poz. 1030 z późn. zm.)
  • Konwencja Nr 16 dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego sporządzona w Wiedniu dnia 8 września 1976 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 166, poz. 1735 ).